Swedsnus använder cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Dold PR-kupp med pant på dosor?

Posted by John 2019-06-20 Swedsnus,

Pant på snusdosor – Dold insamling av konsumentdata?

 

En av landets kvällstidningar rapporterade nyligen att man på fem utvalda ställen kommer att kunna erbjudas att skänka pengar till välgörande ändamål i utbyte mot att man pantar sin tomma snusdosa. Vid en första anblick verkar detta vara ett bra initiativ till följd av alla alarmerande rapporter om plastens negativa miljöpåverkan. Det är även så det framställs av det företag som ligger bakom initiativet - Swedish Match.

Men är initiativet verkligen så hedervärt enkelt och galant som Swedish Match vill få det att låta? Eller är det inget annat än en simpel och förtäckt PR-kupp för att samla in dyrbar konsumentdata? 

 

 

Registrering av kontaktuppgifter.

 

Tester med pant på snusdosor påbörjades under början av 2019 på centralstationen i Oslo och kommer från och med 18 juni 2019 att introduceras även i Sverige. Enligt uppgift vill man få Sveriges omkring en miljon snusare att ”göra rätt för sig” oavsett vilket varumärke det är på snusdosan som pantas. 

Swedish Match betalar alltså en krona per tom dosa, oavsett varumärke. I Sverige går panten direkt till stiftelsen Håll Sverige Rent. Ett fint ansvarstagande av ett företag som årligen producerar enorma mängder plast, närmare 390 miljoner dosor av uppskattningsvis nästan 450 miljoner dosor sammanlagt 2017. Så långt allt väl... 

Men, Swedish Match går betydligt längre än så. De är nämligen villiga att betala två kronor per tomdosa - Under förutsättning att man även registrerar sina kontaktuppgifter! Varje snusare med sunt förnuft torde här kanske höja på ögonbrynen och fråga sig själv: Varför? Varför är Swedish Match så uttalat villiga att betala för att ”ta hand om” andra snustillverkares tomdosor? 

 

Varningsklockor!

 

Man kan naturligtvis bara spekulera i Swedish Match verkliga motiv, men under omständigheterna är det väl knappast förvånande om en varningsklocka börja ringa och man ställer sig frågan: Vilket intresse har egentligen Swedish Match, som i allt snabbare takt förlorar sin tidigare totala kontroll över den nordiska snusmarknaden, av att få snusare av konkurrerande varumärken att frivilligt ge dem sina direkta kontaktuppgifter i form av e-postadress eller mobilnummer? Lägg dessutom till det faktum att en överväldigande majoritet av dem som faktiskt snusar Swedish Match produkter är helt okända för dem, då dessa konsumenter köper sina dosor av återförsäljare och inte direkt av företaget själva. 

Kanske är Swedish Match bara de ansvarstagande förkämpar för miljön som de utger sig för att vara, glada och villiga att göra en förlustaffär i en insats som denna... För inte kan väl ett ansvarstagande globalt mulitimiljard-företag som Swedish Match, genom att betala för införskaffandet av kontaktuppgifter till anonyma svenska och norska snusare, ha någon annan agenda eller framtida användning av den informationen i åtanke?

 

 

Ett bättre alternativ.

 

Om man som snusare ändå är orolig för vilken negativ miljöpåverkan man har, så finns det betydligt miljövänligare alternativ än att köpa sitt lössnus eller portionssnus i dosor. Då är det bättre att köpa svenskt snus som storpack online och att återanvända sin snusdosa genom att fylla på den om och om igen, tills dess att det slutligen blir dags att förpassa den och ytterförpackningen till plaståtervinningen. Swedsnus har nämligen, sedan starten med att sälja snus på nätet, alltid haft miljön och plaståtgången i åtanke vid utformningen av sina förpackningar och produkter. Vi är även övertygade om att en överväldigande majoritet av våra kunder av egen fri vilja redan återvinner det förhållandevis lilla plastavfall som våra produkter medför - Utan att kräva en endaste krona för besväret.

 

Om alla de som idag köper snusdosor istället skulle välja Swedsnus miljösmarta påse, skulle de i runda slängar kunna bespara miljön sammanlagt 7 920 000 kilo plast per år!