-
Din varukorg är tom!
/ Våren hos Swedsnus bjuder på flera stora nyheter. ”Swedsnus produkter är bättre än någonsin”, säger produktansvarige Anders Johansson när Snusmagasinet träffar honom för att prata om den senaste tidens utveckling och få veta mer om vad som händer framöver.
Det senaste halvåret har medfört en mängd förändringar hos Swedsnus. Trogna kunder har märkt det. Inte bara i shopen där nya artiklar tillkommit och gamla ersatts av uppdaterade varianter, utan framför allt i ännu bättre tobak, mer välbalanserade smaker, bättre konsistens i lössnuset, mjukare portionspapper, fylligare prillor och genomgående högre kvalitet i själva slutprodukterna.
Swedsnus produktansvarige, Anders Johansson:
- Det senaste året har varit intensivt. Vi har lagt ner väldigt stora resurser på målsättningen att göra Swedsnus produkter bättre än någonsin, vilket har medfört förändringar och förbättringar på många olika plan. För våra kunder märks det tydligast i den högre produktkvalitén, samt i förändringen av vårt sortiment som kommer att utökas med ännu flera spännande nya produkter nu under våren.
Så, enligt dig, vad har varit den viktigaste förändringen?
- Allt hänger ju ihop, från råvarorna, genom produktionskedjan, till slutprodukterna, så det är svårt att lyfta enskilda detaljer ur sammanhanget. Men, om jag måste välja en särskild sak, som har varit central för hela förändringen, så är det råvarorna, framförallt tobaken..
På vilket sätt?
- Swedsnus har alltid haft bra premiumtobak, men sedan i höstas använder vi den absolut bästa snustobaken som finns på marknaden. Utifrån det har vi också anpassat våra recept, uppgraderat vårt portionspapper och samtidigt förfinat våra produktionsprocesser och investerat i en mängd nya maskiner. Allt för att få ut maximal kvalitet i produkterna till våra kunder.
Hur har kunderna reagerat?
- Den feedback vi får nu är överväldigande positiv! Det är, på ren svenska, skitroligt för oss att få höra, för det betyder att det har varit värt allt hårt arbete och alla de satsningar vi hittills har gjort och kommer fortsätta att göra. Det sporrar oss till att bli ännu bättre.
- Till en början fanns det kanske lite oro, framför allt hos lössnusarna, där vi tidigt gick ut med att vi skulle upphöra med att tillverka den gamla varianten av Express, för att kunna förbättra produktionsprocessen. Där har ju förändringen också varit mest påtaglig, men vi visste att den 2:a generationen av vårt lössnus, både de nya smaksatta Instantprodukterna och de helt nya Expressprodukterna, skulle bli så mycket bättre i smak och konsistens, vilket väldigt många av våra kunder nu också har bekräftat att de håller med om.
- Våra white portioner har också blivit så mycket bättre, men där har förbättringarna skett genom gradvisa förändringar sedan sommaren 2024. Den främsta förbättringen har nog varit vårt nya mjuka portionspapper, bättre anpassat för just vårt portionssnus. Samtidigt har sprillans nya portionsmaskiner, uppdaterat tobaksrecept och fylligare prillor naturligtvis också gjort stor skillnad. Även här är det många kunder som uppmärksammat förbättringarna och hört av sig med positiv respons.
Då tycker du alltså att ni har lyckats med er målsättning?
- Ja, tveklöst. Och, som sagt, av våra trogna kunders feedback att döma håller de med mig. Swedsnus produkter är bättre än någonsin.
Lika bra som era konkurrenters?
- Absolut! Våra produkter håller precis samma höga kvalitet som våra ledande konkurrenter på den svenska snusmarknaden. I grunden tillverkar vi precis samma produkter som dem, skillnaden ligger i hur vi sedan slutbehandlar och paketerar dem.
Vill du förklara det lite närmare?
- Swedsnus affärsidé, ända sedan starten, har ju varit att sälja kvalitetssnus i storpack på nätet till ett väsentligt lägre pris än våra konkurrenter. Nyckeln till det är att vi säljer direkt till våra kunder, utan några mellanhänder. Den vinstmarginal som mellanhandsledet, det vill säga grossister och butiker, alltid lägger till på slutpriset till konsument kan vi i stället ge direkt tillbaka till våra kunder genom att hålla nere våra priser från början.
Är det anledningen till ni har vuxit så kraftigt de senaste åren?
- Våra attraktiva priser tillsammans med vår höga kvalitet är självklart en viktig del av vår framgång. Men, jag skulle vilja påstå att Swedsnus hela koncept är ett bevis på att man når framgång genom att sätta sina kunder först.
- Vår tillväxt har alltid varit organisk, på så sätt att våra trogna kunder har introducerat våra produkter vidare för vänner och bekanta, vilket ger en kontinuerlig och stadig tillväxt av nya kunder. Och ju mer vi vuxit desto mer har vi kunnat utveckla och förbättra våra produkter, vilket i sin tur leder till fler nöjda kunder och ännu bättre produkter, och så vidare, och så vidare. Alla vinner på det.
- Grundläggande för Swedsnus är ju att vi alltid står på snusarnas sida. Därför är det viktigt för oss att det finns någonting för alla. Oavsett vad man vill ha, så ska vi kunna erbjuda ett prisvärt snusalternativ av högsta kvalitet. Jag tycker att vårt uppdaterade sortiment idag speglar det väldigt väl.
Hur menar du då?
- Om vi tar vårt portionssnus som exempel, så har vi precis lanserat Instant Portion. Det är en torr men smaksatt portionssats där kunden bara behöver tillsätta vatten för att få en slutprodukt som i stort sett är lika bra som våra färdiga white portioner. Skillnaden här är dospriset, eftersom kunden inte behöver betala moms eller snusskatt på vattnet som de själva tillsätter. Det innebär att dospriset för våra olika sorters storpack med portionssnus ligger på allt mellan ungefär 8 - 20 kr per dosa. Det tycker jag speglar våra uppskattade och prisvärda snusalternativ väl.
Så, vad händer hos Swedsnus framöver?
- Ja du, var ska vi börja?
Låt oss börja med Gör Eget Portionssnus.
- Javisst. Där har vi, som tidigare nämnts, precis lanserat en riktigt stor nyhet, Genuin Instant Portion, som är en traditionellt smaksatt portionssats där man bara behöver tillsätta vatten. Väldigt enkelt! Det sortimentet kommer att utökas redan nu under våren. Dels med ytterligare ett par populära smaksättningar, men först med Genuin Large Portion, en stor prilla med nästan 35% mer tobak i än den vanliga Instant Portion.
Då fortsätter vi med Lössnuset.
- För lössnuset har det stora skiftet precis gjorts, dels med de nya smaksatta Instantprodukterna, och dels med den helt nya varianten av Express med tillhörande sortiment av koncentrerade aromer. Men, vi har fortfarande ett par efterlängtade smaknyheter som kommer att lanseras för Instant nu i vår. Efterhand kommer vi snart även att börja erbjuda vårt lössnus i 40-dosors förpackningar, vilket många av våra trogna kunder frågat efter. För den nya Expressen innebär det också aromer anpassade för 40 dosor.
Och Portionssnuset?
- För portionssnuset har vi också en hel del spännande nyheter på gång inom kort. Vi lanserade ju det nya formatet Compact under hösten och där har kundresponsen varit över förväntan positiv. Där breddar vi nu sortimentet med storsäljande smaker som Original, Paré Blue och Salmiak, men även med en Extra Strong variant av White. Sedan får vi se vad som kan hända på smakfronten när det kommer till Portionsnuset.
Det var gåtfullt. Kan du avslöja något mer?
- Nja, inte just för tillfället. Det har ju hänt en del spännande när det kommer till smaker för portionssnus på den svenska marknaden. Det har vi naturligtvis koll på, så vi får se vad som händer framöver.
Slutligen, jag vet att många undrar, när kommer Swedsnus med vitt snus?
- Ha, ha, ha! Jag kände på mig att du skulle fråga det!
Så, vad blir svaret?
- Då måste jag nog fortsätta att vara lite gåtfull, tyvärr. Men, låt oss säga så här. Det är många av våra kunder som efterfrågar det, och Swedsnus kunder brukar ju få som de vill…
Erik Karlsson / Redaktör Snusmagasinet